הנחיות החוקר הראשי נמצאות בפרק ג' בפמ"ת, אך מאחר והן מהוות חלק מהותי בגישה אותה נדרש לאמץ כאשר נכנסים לעולם התעופה, בחרנו להקדיש להן פרק נפרד.
החוקר הראשי הוא בעצם מינוי מקצועי ועצמאי של שר/ת התחבורה (לפי סעיף 107 לחוק הטיס) לאדם בעל מומחיות וניסיון בחקירת אירועים בטיחותיים. מדובר בגוף עצמאי בתוך משרד התחבורה, שכל מטרתו היא להגיע לסיבה שבגינה התרחשו אירועים בטיחותיים, ולהמליץ על השינוי הנדרש בעקבות האירוע.
החובה מכל עובד טיס שהיה מעורב באירוע בטיחותי (עפ"י ההגדרות בחוק ובפמ"ת) בתוך מדינת ישראל, או שהיה מעורב בו כלי טיס ישראלי , היא לדווח לרת"א ולחוקר הראשי תוך 24 שעות או מיידית אם האירוע הוא תאונה בה נגרם נזק משמעותי לכלי הטיס (או שכלי הטיס נעדר), או שנפגע אדם באופן חמור.
לאחר ההודעה ינחה החוקר הראשי על הפעולות להמשך החקירה.
עפ"י ההגדרות בחוק מטרתה הבלעדית של חקירה בטיחותית היא מניעת אירועים בטיחותיים ואין תכליתה ייחוס אחריות אזרחית, פלילית או משמעתית לאירועים כאמור (סעיף 105 לחוק). יתרה מכך, המחוקק קבע שחומר חקירה בטיחותית לא יימסר ולא יתקבל כראיה במשפט פלילי (סעיף 123 לחוק), אלא אם אדם שיבש חקירה בטיחותית.
כלומר, חשוב מאוד מבחינתכם לעמוד בהגדרות החוק ולדווח בזמן. אם לסכם בקצרה: החוק לצידכם, ודיווח בזמן יגן על המידע שתמסרו משימוש בחקירה פלילית. לעומת זאת, המצב ההפוך בו לא תדווחו יכול להביא לפתיחת חקירה פלילית בעניין התקרית או התאונה.
עברו על הכתוב בפרק ג' בפמ"ת ועל הסעיפים הרלוונטים בחוק הטיס (פרק ז').