חוקהפמ"ת

הקדמה

הפמ"ת הוא קובץ "פרסום מידע תעופתי" (קרוי גם AIP – Aeronautical Information Publication), ובו מתפרסמים נהלי הטיסה במדינת ישראל. החל מחלוקת המרחב האווירי, הנהלי הטיסה במרחב ובנתיבים השונים, נהלי הטיסה בשדות התעופה והמנחתים השונים, ונהלי חירום בטיסה ו/או במקרה של תאונה.

החומר הנדרש לקורס "רב להב" במסגרת לימוד הפמ"ת מוגדר כ:

פרק א' כללי: א-01, א-02, א-03, א-11, א-17.

פרק ב' טיסות: ב-09 (טיסת כטב"מ), מפת גובה נמוך לתעופה ספורטיבית (גליון צפוני ודרומי).
פרק ג' נוהלי חרום: ג-02

את כלל הפמ"ת תוכלו למצוא בקישור הזה.

את הפמ"ת אתם נדרשים להכיר ברמה טובה, אך בשונה מקבצי התקנות ותפיסת הרישוי – אתם צריכים לדעת להשתמש בו על מנת לתכנן טיסות. מסיבה זו לא צירפנו את הקבצים, והמשימה הראשונה אותה אתם נדרשים לבצע היא הוריד את הפרקים הרלוונטים ולקרוא אותם. זכרו שהפמ"ת יהיה אתכם בבחינה העיונית, כך שחשוב להכיר ברמה טובה את הכתוב בו, ולהבין מה יכול לעזור לכם.

הפמ"ת בנוי משישה פרקים בעברית:

פרק א' – כללי
הפרק מפרט את סוגי הטיסות ונהלים כללים. הוא כולל את חלוקת המרחב האווירי (כולל אזורים אסורים), סוגי הטיסות במרחב, נהלים בטחוניים הנוגעים להגעה של כלי טיס לישראל ונהלים הנוגעים לתיאום ואישור טיסות.

פרק ב' – טיסות
הפרק מתרכז בנהלי הטיסה לפי המרחבים השונים. הוא כולל את נהלי הטיסה בנתיבים השונים, וגם נהלים להטסת כטב"מ וכלי רחיפה.

פרק ג' – נוהלי חרום
הפרק מתרכז במקרים שאינם סטנדרטיים ומוגדרים כחרום: אובדן קשר עם יחידת הבקרה, מקרה של תקרית או תאונה, ומקרה של יירוט כלי טיס במרחב.

פרק ד' – שדות תעופה
הפרק מפרט את המידע הנוגע לכל שדה תעופה במרחב הישראלי, ומגדיר את נהלי הטיסה ותיאום הטיסה בכל שדה. תוכלו למצוא בפרק גם את הטלפונים של המגדלים של שדה התעופה, הנוגעים לתיאום טיסה מראש או בזמן אמת.

פרק ה' – מנחתים
הפרק מפרט את המידע הנוגע לכל המנחתים במרחב הישראלי, ומגדיר את נהלי הטיסה ותיאום הטיסה בכל מנחת. תוכלו למצוא את הטלפון של מפעיל המנחת בכל אחד מהפרקים.

פרק ו' – משטחי נחיתה למסוקים
זהה לפרק ה', רק שפרק זה ישים למנחתי מסוקים.

פרק ב' בפמ"ת מכיל בתוכו את המפות האוויריות של המרחב האווירי בישראל. על מנת ללמוד לבחינה (וחשוב מכך – להטיס בבטחה) חשוב שתדעו לקרוא את מפת המרחב ולוודא שהטיסה שלכם תהיה במקום בו לא תתנגשו בכלי טיס אחרים. כלומר, שתדעו כיצד לקרוא את המרחב האווירי סביב נקודת הציון של הטיסה ותדעו כיצד לוודא שקיימת הפרדה מספקת מכלי טיס אחרים.

כל מרחב אווירי (בכל מקום בעולם) בנוי מתשתיות תעופתיות. תשתית תעופתית היא אזור תחום גיאוגרפית, ששייך לגורם כלשהו. לדוגמא, כדי לנחות בנמל התעופה בן גוריון צריך לטוס בתשתית התעופתית השייכת למגדל בן גוריון, או בעצם CTR בן גוריון (CTR – Control Tower Region).

מרחב האווירי של מדינה נקרא FIR, או Flight Information Region (בעברית מפ"ת, או מרחב הפיקוח התעופתי). הFIR מכיל בתוכו סוגים שונים של תשתיות ו/או אזורים. רשימה חלקית שצריך להכיר:

CTR

Control Tower Region, או "אזור פיקוח שדה". האזור השייך לשדה תעופה או מנחת (תחום גיאוגרפית ובגובה), וכדי לטוס בו נדרש לפעול לפי החוקים הרלוונטים לאותו שדה תעופה או מנחת.

TMA

אזור פיקוח טרמינלי. מדובר באזור עמוס בו ישנם נתיבים רבים, בקרבת שדה תעופה. ההגדרה ברוב שדות התעופה בעולם ובאופן ספציפי בישראל, היא לאזור הגישה לשדה התעופה שדרכו מצטרפים או יוצאים מטוסים משדה התעופה.

ש דה תעופה

כמו ההגדרה האינטואיטיבית, אזור ממנו ממריאים ונוחתים כלי טיס. בשדה תעופה (בשונה ממנחת) יש מגדל פיקוח שלו סמכות לתת הוראות לכלי טיס הטסים באוויר כאשר כלי הטיס נמצאים בתחום הCTR שלו. בישראל כלל שדות התעופה מופעלים ע"י רשות שדות התעופה.

מנחת

בדומה לשדה תעופה, מדובר באזור ממנו ממריאים ונוחתים כלי טיס ולו יש CTR. בשונה משדה תעופה, במנחת אין מגדל פיקוח או בקר הנותן הוראות אלא מפעיל מנחת שכלל הפעילות הקרקעית היא בסמכותו, והוא יכול לתת מידע לשימוש כלי הטיס בלבד. כלומר, בשדה תעופה אנחנו נדרשים לבקש אישור לנוע במרחב האווירי מהפקח בשדה. במנחת התנועה האויירית היא באחריות הטייס / מטיס, ובסמכות מפעיל המנחת לאשר (או לא לאשר) המראה ונחיתה ותנועה קרקעית בתחומי המנחת בלבד.

אזור טיסה

לעיתים יתייחסו אליו פשוט כ"אזור". שם של "בלוק אוויר" תחום גיאוגרפית ובגובה מינימלי ומקסימלי. הרעיון הוא שאזורים הם תשתית מסומנת מראש לאימון או כל פעילות אחרת. הרבה יותר קל להתקשר לבקש לטוס באזור 302, מאשר לשלוח בקשה עם רשימה ארוכה של נקודות ציון. אזור יכול להיות אזור אימון או אסור, מוגבל, מסוכן והגדרות נוספות אחרות.

סגירה/NOTAM

המינוח בדרך כלל מתייחס לסגירה זמנית של המרחב האווירי. NOTAM הוא הודעה על שינוי זמני במרחב האווירי לטייסים או מטיסים הפועלים באותו מרחב. מאחר ורבות מההודעות הן על סגירה של המרחב, השתרש המושג "NOTAM" ככינוי לסגירה זמנית.

חשוב לזכור!

1- ההגדרות המפורטות כאן אינן ההגדרות הרשמיות. מטרתן לפשט, ולעזור לכם להבין את ההגדרות הרשמיות כאשר תקראו אותן.

2- בשפה התעופתית נהוג להתייחס כמעט ורק למינוח באנגלית, ולעיתים רחוקות תשמעו בשיחה את המינוח בעברית.


שרטוט 4: מבט כללי – המרחב האווירי של מדינת ישראל

כפי שתוכלו לראות בשרטוט 4, ה-FIR של ישראל (Tel Aviv FIR) מוקף במרחבי פיקוח של מדינות שכנות, ובמרכזו נמצא CTR בן גוריון, וה-TMA המוביל אליו. יחידת פיקוח הגישה (בה תיתקלו בשאלות לבחינה) היא היחידה המפקחת על הTMA (Terminal Area) בו נכנסות ויוצאות טיסות מנמל התעופה בן גוריון.

שרטוט 4 הוא בעצם מבט כללי על המרחב האווירי בישראל. בנוסף לתמונה הכללית המכילה בתוכה את הFIR והTMA בישראל, ישנם נתיבים, אזורי טיסה מנחתים ושדות תעופה, ואלו מפורטים במפות התעופתיות הנמצאות בפרק ב'. בפרק ישנן מפות "נתיבי תובלה נמוכים" המיועדים למטוסים קלים הטסים בנתיבים (בדרך כלל בגובה 800’ – 5000’ מעל פני הים), ומפות "גובה נמוך לתעופה ספורטיבית" הטסים בגובה של 0’ – 200’ מעל פני השטח. מאחר ומפות גובה נמוך לתעופה ספורטיבית מכסות את התשתיות מגובה 0', הן מתאימות לשימוש כאשר נדרש להטיס כטב"מ בקשר עין.

עברו על הסימנים המפורטים בהמשך, ובמקרא במפה "מפת גובה נמוך לתעופה ספורטיבית", ובהמשך ענו על שאלות התרגול הנוגעות למפה.

הנתיבים המשורטטים הם כאלו המתאימים לטיסת ניווט בראייה של כלי טיס מאויש, ובדרך כלל צמודים לתוואי בשטח (כביש, רחוב וכו'). גובה הטיסה יהיה ברגליים מעל פני הים, הכיוון המצוין על פני הנתיב הוא מגנטי (לפי המצפן המגנטי), ואורך הנתיב יהיה במיילים ימיים.


על המפה ישנם מספר אזורים חשובים המגבילים את הטיסה (יש עוד, בדקו במקרא של המפה). לכל האזורים יהיה ציון באופן ספציפי (צבע / צורה), וציון גובה מינימלי ומקסימלי בצורת "שבר" ושני ציונים, מעל ומתחת לקו. כאשר יצוין GND יהיה זה גובה הקרקע, והגובה העליון יהיה מעל פני הים. שימו לב שנדרש לשמור מרחק מבועות (אזור טיסה ואימונים של אוירונים זעירים),אך בועות הסופשבוע לא מגבילות טיסה באמצע השבוע (עפ"י השעות והימים המפורסמים בפמ"ת).


הסימן מעל האזור המסומן מייצג CTR (Control Tower Region) , או אזור פיקוח שדה. במידה ומדובר בשדה תעופה או מנחת ניתן למצוא את הפרטים הנוגעים לשדה ותיאום טיסה בפרקים ד'- ו' בפמ"ת, ובמידה ומדובר בשדה צבאי התיאום יתבצע באמצעות הגשת תכנית טיסה ולמודיעין טייס.

בנוסף לקריאת מפות והכרת המרחב האווירי עליכם להכיר ברמה טובה את הפעולות להן אתם נדרשים כאשר אתם מתאמים טיסה. כדאי שתקראו את הכתוב בפרק א-11 (תכנית טיסה) ובפרק ב-09 (טיסת כטב"מ) ותכירו מהה ההבדל בין טיסה רגילה לחריגה, מהם הדרישות הנוגעות להגשת תכנית טיסה לכטב"מ וכלי טיס מאויש, ובאילו תנאים יהיה פטור מהגשת תכנית. ברמה הפרקטית תוכלו להיעזר בפרק הנוגע לתכנון ותיאום טיסה בחוברת זו.

שאלות תרגול – פמ"ת
  • באיזה שעות תבוצע טיסת ראייה מבוקרת?
  • מהם הכללים לטיסת ראיה מבוקרת?
  • מה הגובה המזערי (למטוס מאויש) לטיסת ראייה מבוקרת?
  • מהי מהירות הטיסה המרבית (למטוס מאויש) בכללי טיסת ראיה?
  • מהם הכללים לכטר"מ מיוחד?
  • מה ההבדל בין תכנית טיסה למירשה טיסה?
  • מהי טיסה מקומית?
  • מהי טיסה חריגה?
  • למי צריך להפנות בקשה לטיסה החורגת מהנחיות הפמ"ת?
  • מה ההגדרה למיני כטב"מ?
  • כיצד אדע באיזה גובה מעל פני הים תהיה הטיסה שלי?
  • מהו נתיב חזרה באובדן תקשורת פיקוד ובקרה?
  • מהו צופה בטיסה?
  • מה ההפרדה האנכית הנדרשת בין כטב"מ בקשר עין לכלי טיס מאויש?
  • מה ההפרדה הרוחבית הנדרשת בין כטב"מ בקשר עין לכלי טיס מאויש?
  • האם מותר להטיס כטב"מ בקשר עין באזור מאוכלס?
  • מה הגובה המקסימלי לטיסה באזור 305 ו-302?
  • כמה זמן מראש נדרש לתאם את אזור 302?
  • כמה זמן מראש נדרש לתאם את אזור כוככ יאיר?
  • מהו "אירוע בטיחותי"?
  • מהו "אירוע בטיחותי חמור"?
  • מהי "תקרית טיס"?
  • מהי "תקרית טיס חמורה"?
  • מתי נדרש לדווח על אירוע בטיחותי ולמי?
  • מתי נדרש לדווח על אירוע בטיחותי חמור ולמי?
  • מה משמעות המינוח GND במפה ובטבלאות האזורים?
  • מה משמעות המינוח MSL במפה ובטבלאות האזורים?
  • מה הגובה המקסימלי של האזור האסור LLP05?
  • איפה נמצא האזור האסור LLP10?
  • מהי "טיסה חריגה"?
  • מתי עלי להגיש תכנית טיסה?
  • מהם התנאים אין צורך להגיש תכנית טיסה למיני כטב"מ?
  • הטיסה שלי הבוקר תהיה באזור מושב "עין כרמל", והבוקר פורסם NOTAM שהנתיב שמעל למושב
    עובר בגובה 300'. מותר לי לטוס? עם מי אני צריך לשוחח כדי לתאם את המרחב האווירי?

בשבילנו לימוד הטסה הוא הרבה יותר מסתם מיום עבודה בשטח!

בצוות שלנו לא תמצאו "סתם מטיסים" – כולם בוגרי קורס מדריכים, אשר נכתב והוטמע ע"י מדריכי הטסה יוצאי חיל האויר, על מנת לתת שירות ברמה הגבוהה והמקצועית ביותר! צוות ההדרכה שלנו נבחר בקפידה ועובר תהליכי הכשרה מהמקצועיים בשוק הפרטי.

ליצירת קשר

054-56-56-521 | [email protected]

חברת פריפלייט בע"מ פועלת בפיקוח ובמסגרת רישיון מפעיל אווירי מספר 043142018
מטעם רשות התעופה האזרחית.





שלחו לנו הודעה


נא הזן שם מלא



רישיון מטיסרישיון מפעיל אווירירישיון כלי הטיסאחר




כל הזכויות שמורות © פריפלייט בע"מ