מברקי NOTAM

מברקי NOTAM

הפמ"ת מתאר את נהלי הטיסה בשגרה, אך במקרה של שינוי באופן בו מנוהלים השמיים נדרש מנגנון המודיע לטייסים ומטיסים על השינוי. מברקי NOTAM, או Notification to Airman, הם מברקים המתארים שינוי במרחב האווירי ביחס לפמ"ת.

מברקי NOTAM יצאו במקרה של סגירת השמיים או שינוי בנתיבים (לדוגמא, תרגיל של חיל האוויר, שריפה שנמשכת מספר ימים או כל אירוע אחר), במקרה של שינוי בתשתיות (מסלולים סגורים או בעיות אחרות על הקרקע), ובעצם כאשר ישנו מידע שימושי בו צריכים טייס או מטיס להשתמש כדי לפעול בבטחה במרחב האווירי.

בדרך כלל NOTAM יהיה בעל תוקף קצר (ימים עד שבועות), אך לעיתים יתעד שינוי קבוע שלאחר תקופה מסוימת יהפוך לעדכון בפמ"ת. בישראל ניתן למצוא NOTAM בתוקף דרך מערכת הAIS (Aeronautical Information Services), או באתר רשות התעופה האזרחית באנגלית (List of valid NOTAMs, בדרך כלל מתפרסם חודשית). ניתן להגיע למערכת ה-AIS גם דרך אתר הפמ"ת (משמאל למטה).

בתור מטיסים בישראל, הפורמט שבו תיתקלו בNOTAM הוא בדרך כלל הפורמט המקוצר (B או C בעמוד הבא).
לשימושכם, המדריך מכסה את הפורמט המלא (A בעמוד הבא) ואת הפורמט המקוצר.

תוכלו לפענח את הNOTAM, ולמצוא את משמעות המילים הרלוונטיות בעזרת ICAO Abbreviations and Codes.

המסמך מפורסם חינם, אך כפוף לחוקי זכויות יוצרים. הפרקים הרלוונטים הם:

תוכלו להיעזר גם באתר ה-FAA, באזור שנוגע למילון תעופתי: Aviation Abbreviations and Acronyms.

כמעט תמיד החלק המהותי לNOTAM נמצא בNOTAM המקוצר (היכן, ומה השתנה), אך תלוי בשימוש המבצעי שלכם, לעיתים יהיה שימוש למברק המלא. במדריך תוכלו למצוא דוגמא לסכמת NOTAM מלא ומקוצר, ובאור לNOTAM. תוכלו לפענח את המסמך בעזרת הקישורים האוטומטיים למעלה.

סכמת NOTAM מלא ומקוצר

A = NOTAM מלא.
B = NOTAM מקוצר (מתוך המסמכים המפורסמים ע"י רת"א).
C = NOTAM מקוצר (מערכת הAIS).

באור לNOTAM

כל סעיף מציין את מספר קבוצת המספרים או האותיום בעמוד הקודם.

  1. A – NOTAM בילנאומי.
    C – NOTAM פנים ארצי.

מספר סידורי רץ לפי השנה (לדוגמא, 1729/18 = NOTAM מספר 1729 בשנת 2018).

2. אות לציון סוג הNOTAM (ותוספת לציון המונח עצמו):
NOTAM-N חדש (New).
מחליף NOTAM-R ישן (מסדרה זהה).
מבטל NOTAM-C קודם (מסדרה זהה).
NOTAM-S בנושא שלג.

שורת Qualifier (Q)

  1. ציון המרחב הפיקוח התעופתי (FIR) הרלוונטי, עפ"י קוד ICAO. לדוגמא:
    LLLL = מדינת ישראל

2. Q Code (משמש למערכות ממוכנות).

אות ראשונה – Q, מציין Q Code.
אות שנייה ושלישית – המתקן עליו נכתב ה-NOTAM.
אות רביעית וחמישית – מהות העדכון / שינוי במתקן.

ניתן לפענח בעזרת פרק 7-7 (עמוד 71) ו7-12 (עמוד 76) במדריך ICAO Abbreviations and Codes.

3. שורת Traffic:

מגדיר את סוג המרחב האווירי שלו הNOTAM רלוונטי.

I – נתיבים או טיסות IFR (מכשירים).
V – נתיבים או טיסות VFR (טיסת ראיה).

4. מטרת הNOTAM:

N – לתשומת לב מפעיל כלי הטיס.
B – ייכנס לPIB (Pilot Information Bulletin), קובץ המידע המוגש לטייס לפני טיסה.
O – נוגע לביצוע טיסות.
M – כללי.
K – רשימת תיוג.

5. Scope – עליו חל הNOTAM.

A – Aerodrome .

E – En-Route .

W – Nav-Warning .

K – Checklist .

  1. Lower/Upper

גובה מינימלי ומקסימלי של התשתית הרלוונטית.
כאשר מצוין 000 – גובה פני הקרקע / פני הים.
כאשר מצוין 999 – כל הגבהים.

2. נקודת ציון ברשת גיאוגרפית ורדיוס

Latitude (קו רוחב) – N ולפניה הספרות הרלוונטיות (North).
Longitude (קו אורך) – E ולפניה הספרות הרלוונטיות (East).

שלוש הספרות האחרונות מציינות רדיוס סביב נקודת הציון במייל ימי.
לדוגמא, 005 = 5 מייל ימי.

3. סעיף A בNOTAM.
ציון המרחב האווירי הרלוונטי, עפ"י קוד ICAO.

לדוגמא:
LLBG = CTR נמל התעופה בן גוריון.
LLHA = CTR נמל התעופה חיפה.

4. סעיף B בNOTAM.
זמן תחילת תוקף הההגבלה / שינוי המפורט במברק. נדרש לקרוא משמאל לימין:

לדוגמא: 1801171021

שתי ספרות ראשונות – השנה (2018).
ספרות שלוש וארבע – החודש (01).
ספרות חמש ושש – היום (17).
ארבע ספרות אחרונות – השעה בשעון UTC (10:21).

5. סעיף C בNOTAM.
סיום תחילת תוקף הההגבלה / שינוי המפורט במברק. נדרש לקרוא משמאל לימין:
קריאת הזמן זהה לסעיף B בNOTAM. במידה ויש תוספת, משמעותה:

EST – משוער, לתקופה של עד שלושה חודשים.
PERM – קבוע. ייכנס לעדכון הAIP הקרוב.

6. סעיף D בNOTAM (לא תמיד קיים).

7. במידה וקיים, מייצג חלונות זמן לביצוע הNOTAM.
במידה ולא, הNOTAM יהיה תקף במשך כל חלון הזמן המצוין בסעיף B ו-C.

8. סעיף E בNOTAM.

מהות ה-NOTAM, כתוב בעזרת קיצורי ICAO.

ניתן לפענח בעזרת המילון Aviation Abbreviations and Acronyms, והפרקים הרלוונטים בו:


או באמצעים אוטומטיים: NOTAM Decoder 1#, NOTAM Decoder 2#.

סעיף F בNOTAM (לא תמיד קיים).
מייצג גובה מינימלי שעליו חל הNOTAM.

SFC – פני הקרקע.

סעיף G בNOTAM (לא תמיד קיים).

גובה מקסימלי עליו חל הNOTAM.

AGL – מעל פני הקרקע (מעפ"ש).
QNH – מעל פני הים (מעפ"י).


Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/preflightco/public_html/wp-content/themes/squadrone/views/prev_next.php on line 10
previous
החוקר הראשי

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/preflightco/public_html/wp-content/themes/squadrone/views/prev_next.php on line 36
next
רישום למבחן עיוני

בשבילנו לימוד הטסה הוא הרבה יותר מסתם מיום עבודה בשטח!

בצוות שלנו לא תמצאו "סתם מטיסים" – כולם בוגרי קורס מדריכים, אשר נכתב והוטמע ע"י מדריכי הטסה יוצאי חיל האויר, על מנת לתת שירות ברמה הגבוהה והמקצועית ביותר! צוות ההדרכה שלנו נבחר בקפידה ועובר תהליכי הכשרה מהמקצועיים בשוק הפרטי.

ליצירת קשר

054-56-56-521 | [email protected]

חברת פריפלייט בע"מ פועלת בפיקוח ובמסגרת רישיון מפעיל אווירי מספר 043142018
מטעם רשות התעופה האזרחית.






    שלחו לנו הודעה


    נא הזן שם מלא



    רישיון מטיס 2 טוןקורס יסודות ההטסה (מעשי)קורס תאוריהאחר




    כל הזכויות שמורות © פריפלייט בע"מ | קורס רחפנים | רישיון לרחפן | תאוריה לרחפן | מפת אתר | בלוג | מקודם ע"י better