בשנת 2011, רשות התעופה האזרחית הייתה מהחלוצות בעולם, כשהכירה באופן רשמי בכניסה של מערכות כטב"מ לתעופה האזרחית.
בשלב הראשון, פרסמה את "תפיסת הרישוי למטיס כטב"מ 2011" – מסמך מרכז של כל הדרישות השונות להנפקת רישיון. החידוש הוביל לכך שמטיסים אזרחיים, שאינם חובבים המטיסים למטרות פנאי וספורט, יכלו לפעול בצורה מסודרת במסגרת החוק ונוצרו תהליכים מסודרים לכל מבקש רישיון בכל קטגוריות הכטב"מ לאותה התקופה.
מהפכת הרחפנים
הדרישה למטיסי רחפנים (רב-להב בשם התעופתי הרשמי) גדלה בקצב מטורף – שאין שני לו בשום קטגוריה אחרת בענף הכטב"מ. בשנים 2016-2017, נראה היה כי בכל שבוע ענף חדש למד כיצד רחפנים יכולים להועיל וליעל עבודה, והדרישה מלקוחות קצה להפעיל גם רחפנים, פתאום התעוררה בענפים לא צפויים.
רשות התעופה האזרחית, שיאמר לזכותה שראתה את הנולד, פרסמה לקראת סוף שנת 2017 נוהל נפרד לרישוי מטיסי רחפנים המופעלים בקשר עין. בין החידושים שהוצגו, שניים היו דרמטיים במיוחד: (1) מבחן עיוני חדש, המיועד רק למטיסי רחפנים. (2) הציגה קטגוריה חדשה – מטיס רחפן בקשר עין עד 4 ק"ג.
למה היה השינוי כל כך דרמטי ? (1) לפני נוהל 2017, מי שהיה מבקש להוציא רישיון לרחפן, היה נדרש להבחן בשלושה מקצועות עיוניים לחוד: מטאורולוגיה, חוקה וידע טכני. שלושת המבחנים לא היו ייחודיים לענף הכטב"מ, ורבים היו מתוסכלים מהצורך שלהם ללמוד על מחוגי לחץ בלוח שעונים של מטוס או קריאת מפות מטאורולוגיות ותופעות בגבהים של 30,000 רגל. (2) רחפני הצילום הסטנדרטיים נעשו קטנים וזולים, והדרישה לרישיונות הלכה וגברה. נוהל 2017, הסדיר דרישות שעות מינימליות למבקשים להטיס רחפנים קטנים, ואישר לראשונה למפעילים אוויריים פרטיים, להם תוכניות הדרכה מאושרות רשות התעופה, להעביר את הקורסים וגם לבחון את רמת המטיסים בסוף הקורס.
לא רק רחפני צילום
ביחס הפוך לרחפני הצילום שרק הופכים קטנים יותר עם השנים, בענפים רבים דרישות השוק דווקא הפוכות – והרחפנים גדלים יותר ויותר. ענף החקלאות למשל – הריסוס החקלאי בפרט – הינו מהענפים המובילים בתחום הרחפנים הכבדים אשר כבר היום מפעיל בשגרה רחפנים במשקלים 25-80 ק"ג בכל העולם, זאת על מנת לשאת מכלי נוזלים גדולים יותר ויותר.
לטובת התמיכה בשינויי השוק, פרסמה רשות התעופה האזרחית בדצמבר 2019, תפיסת רישוי חדשה למטיסי כטב"מ, אשר לראשונה הגדירה דרישות לרישיונות הטסת רחפן עד 2,000 ק"ג.
מה צופן העתיד?
נראה שדווקא בשוק הרחפנים הכבדים רשות התעופה האזרחית "קנתה" לעצמה שקט לכמה שנים טובות – רחפנים במשקל מעל 2,000 ק"ג, בינתיים, עוד לא טסים בשמי ישראל.
השינוי הבא הצפוי בחקיקה, הוא דווקא בקטגוריות הנמוכות יותר. בשנה האחרונה, הסתיימה כתיבת טיוטת תקנות הטיס החדשות לכטב"מ, ואלו צפויים להגיע לחקיקה בכנסת כפי הנראה בשנה הקרובה. השינוי הולך להיות שוב, דרמטי, אבל כאמור, ישפיע בעיקר על מטיסי הרחפנים במשקלים הנמוכים. במרכז השינויים: (1) המבחן העיוני צפוי לעבור להתבצע אונליין באתר רת"א. (2) תהליך הרישוי של מפעיל אווירי יכול להיות שיבוטל עבור כטב"מ עד 25 ק"ג.
מתי כל זה יקרה בדיוק, אף אחד לא יודע להגיד. אבל בהחלט יש למה לצפות.