ההתקדמות הטכנולוגית בעולם הביאה ללא מעט פריצות דרך, החל מתחום הרפואה וכלה בתחומי חקלאות, כלכלה, תקשורת ועוד. אבל פיתוח הרחפנים הביא לשימוש הולך וגובר לא רק בתעשיות צבאיות, אלא גם בתיעוד, בנייה ואפילו דייג. אך בדומה לכלי תעופה שונים, גם בעת שימוש ברחפן נזדקק לרישיון והכרה בחוקים והמגבלות אשר קיימות בעת השימוש בכלי זה. לכן אם גם אתם מבקשים לעשות שימוש מקצועי ברחפן, המאמר הבא הוא עבורכם.
מגבלות בסיסיות
לפני העלייה לשמיים עם רחפן, חיוני להכיר את מגבלות הטיסה הקיימות בישראל. להלן מספר נקודות עיקריות שכדאי לזכור אזורי אסור לטיסה: חשוב לכבד את אזורי האסור לטיסה אשר כוללים שדות תעופה, מתקנים צבאיים, אזורי ספורט למיניהם ואזורים רגישים אחרים. כמו כן מומלץ לבדוק את האתר הרשמי של רשות התעופה האזרחית או השתמש ביישומים ייעודיים לנייד כדי לזהות מרחב אווירי מוגבל.
לצד מגבלות אזורי הטיסה ישנן גם מגבלות גובה, בשל כך חשוב לשמור על גובה של 120 מטר מעל פני הקרקע, ושמור על מרחק של לפחות 150 מטר מבניינים, אנשים וריכוז אוכלוסייה. יחד עם חשוב לשמור גם על חוקי הפרטיות ולהימנע מלכידה או שיתוף של תמונות או סרטונים ללא הסכמה מתאימה.
ידע תאורטי ומעשי
בכדי להיות זכאים לקבלת רישיון רחפן יש לעמוד בבחינה של רשות שדות התעופה האזרחית, בחינה זו מעריכה את ההבנה בתקנות התעופה, בסיווג המרחב האווירי, תנאי מזג האוויר, נהלי חירום ועקרונות תפעול רחפנים. כמו כן לצד מבחן תאורטי קיים גם מבחן מעשי הכולל. מבחן טיסה מעשי: הערכת יכולות כמו שימוש בטוח, ידע בתמרוני טיסה, נהלי חירום שימוש במצבים שונים במהלך בחינת הטיסה ועוד.
יחד עם כל אלו חשוב לדעת כי קיימים הבדלים במסלוליה הכשרה לקבלת רישיון רחפן, שכן יכולת הרמה ושימוש ברחפן נעים בין רחפן עד 4 ק"ג ועד רחפנים המסוגלים לנשוא כ-2,000 ק"ג. קבלת רישיונות אלו משתנה בין מספר שעות הטסה, סוגי הרחפן ועוד. בשל כך לפני קבלה לקורס רישיון רחפן או רכישת רחפן, מומלץ להכיר אילו שימושים נבקש לעשות עם הרחפן.